Rapoartele – ținta finală în implementarea unui sistem informatic de management al proiectelor

Posibilități de raportare bazate pe structura de date Primavera

Pentru a lua decizii în timp real, bazate pe analize corecte și complexe, orice manager de proiect, indiferent de industrie (Constructii, Energie, Infrastructură), are nevoie de rapoarte sugestive și complete. Ei bine, există o mare varietate de posibilități de a întocmi un raport parametric pe baza structurilor de date dintr-un proiect.

Vă prezentăm doar o parte dintre aceste modalități, utilizând structurile de date ale Primavera EPPM, care sunt neajunsurile fiecărei metode și cum putem îmbunătăți acest proces astfel încât să obținem rapoarte fiabile și robuste din punct de vedere informatic.

1. Setul de rapoarte al  P6 Professional

P6Componenta P6 Professional (clientul desktop al sistemului Primavera) dispune de un repertoriu de rapoarte predefinite. Acest pachet a fost preluat și îmbunătățit de la o versiune la alta, astfel că, utilizatorii au acum la dispoziție un generator de rapoarte pentru crearea de noi listinguri  sau modificări ale celor existente. Neajunsul acestor rapoarte este că ele se bazează pe arii de subiecte (grupuri de rapoarte) care par înguste, iar combinarea acestora este foarte rigidă.

2. Accesarea datelor se poate face din Excel

ExcelPrin metode de conectivitate (ODBC sau OLEDB), informațiile gestionate de Primavera pot fi accesate din bazele de date proprii cu ajutorul Microsoft Excel, prin utilizatorul Oracle Primavera – ADMUSER (tabele cu informații) sau PxRPTUSER (vederi destinate raportărilor pe tabelele ADMUSER). Scopul acestei proceduri este de a beneficia de facilitățile oferite de aplicația de calcul tabelar pentru prelucrarea ulterioară a informațiilor, prezentarea grafică a acestora și de potențialul de integrare în rapoarte cu conținut referitor la întreg ansamblul organizațional. BookConnection
Tabelele pot fi accesate integral sau pot fi scrise interogări (comenzi SQL) pentru selectări de date, prelucrarea primară a acestora, filtrarea sau combinarea informațiilor din mai multe tabele.

3. Raportările realizate prin accesarea datelor P6 prin aplicații proprii

Pentru unele organizații este indispensabilă integrarea Primavera cu alte aplicații în cadrul ERP (abreviere pentru Enterprise resource planning  Planificarea resurselor întreprinderii). Organizațiile recurg la dezvoltarea de aplicații de interfață pentru a importa date în Primavera (din aplicații de devize, facturi, salarii, etc) sau pentru a extrage date specifice managementului proiectelor și a le valorifica, mai apoi, in bugetări, planificări, salarizare, contabilitate sau, pur și simplu, în rapoarte particularizate.

Este procedura tradițională de intervenție pentru extragerea unor date sau chiar de completare a informațiilor, în zonele de interacțiune a două sisteme informatice bine conturate. Pentru scrierea aplicațiilor se recurge la unul dintre limbajele de nivel înalt (C#,Primavera java, PHP, etc) și se intervine fie direct asupra colecției de date, fie prin recurgerea la funcțiunile unor interfețe API (WebServices sau SDK) definite în cadrul aplicațiilor consacrate.

În acest sens, Primavera are incorporat un sistem complex de WebServices.

Pe baza datelor disponibile pot fi dezvoltate aplicații proprii de diferite nivele de complexitate.  Redăm mai jos un registru Excel, creat cu o aplicație scrisă în C#, conținând informații preluate din Primavera prin WebServices.

Fig 6

4. Rapoarte efectuate prin BI Publisher

Business Intelligence (BI)  se referă la sisteme informatice de identificare, extragere și analizare a datelor disponibile într-o companie, sisteme al căror scop este de a oferi un suport real pentru luarea de decizii de business. ( conf.: http://ro.wikipedia.org/wiki/Business_intelligence )

Fig 7Oracle a dezvoltat propriul produs BI, cea mai simpla formă, destinată creării de rapoarte, numindu-le BI Publisher.

BI Publisher poate fi configurat să acceseze o sursă de date, be baza căreia se pot întocmi rapoarte care să includă tabele, diagrame sau alte elemente grafice. Pentru extragerea datelor se folosesc interogările standard SQL.

BIFig 8

Mediul de dezvoltare este o aplicație web și pot fi construite pagini web, portleturi, documente pdf, sau word, etc.

5. Rapoarte efectuate prin Primavera Analytics

In scopul susținerii, perfectinării rapoartelor și a deservirii sistemului decizional cu informații interactive ce permit analiza în timp real, Oracle a creat componente de Business Analytics ce conțin instrumente predefinite de depozitare, manipulare și prezentare a datelor, la performanțe superioare. Un domeniu în care există o construcție de tip BI Analytics este cel al managementului proiectelor pentru care a fost creat Primavera Analytics. Rapoartele predefinite sunt foarte bine întocmite, cu o BIvarietate bogată de obiecte grafice și tabelare, dashboarduri, cadre,  filtre, animații și indicatori.

Sursele de date sunt riguros structurate și includerea lor în obiectele de analiză se poate face cu un simplu drag&drop.

Relațiile dintre obiecte sunt rezolvate instant de sistem, cu o eventuală, minimă, intervenție a utilizatorului.

FIG 12Desenarea obiectelor (tabele, diagrame, indicatoare, filtre) se face în mare parte de sistem, pe baza datelor  de analiză existente în repository. De exemplu, în figura alăturată, sistemul face automat îmbinarea celulelor pe verticală (in engleză: Merge cells) în coloana ProjectID și în coloanele referitoare la WBS, pentru a fi corectă vizibilitatea obiectelor componente ( WBS de detaliere, activități și resurse).

Solicită DEMO

Comments are closed.